Undernavigation

Spørgsmål om COVID19-Corona og Årsrejseforsikringen

Opdateret maj 2021.

 

Spørgsmål og svar i forhold til rejser/ferier COVID19-Corona

Der sker løbende ændringer, derfor anbefaler vi, at du holder øje med Udenrigsministeriets rejsevejledninger på um.dk

 

SPØRGSMÅL:

1: Kan jeg bestille ferie nu?

 

2: Hvordan dækker min Årsrejseforsikring,

A: når Udenrigsministeriet ikke fraråder indrejse? (grøn og gul)

B: når jeg rejser til et land med restriktioner?

C: når Udenrigsministeriet fraråder indrejser, og jeg ikke er færdigvaccineret? (orange og rød)

D: når jeg er vaccineret, og landet, jeg skal rejse til, er orange?

E: når jeg er vaccineret, og landet, jeg skal rejse til, er rødt?

 

3: Afbestilling af rejser

A: Afbestilling af pakkerejse

B: Afbestilling af øvrige rejser

C: Kan jeg afbestille ferierejser i Danmark?

D: Kan jeg afbestille min rejse på grund af sygdom? (Rejsen blev købt, mens landet var orange/rød)

E: Hvis landet, som jeg skal rejse til, pludseligt indfører restriktioner, kan jeg så afbestille rejsen?

F: Kan jeg afbestille, hvis jeg bliver syg af COVID19-Corona vaccinen?

 

4: Hvordan er jeg dækket, hvis jeg får COVID19-Corona  på min rejse?

 

5: Hvordan er jeg stillet, hvis mit flyselskab eller rejsebureau går konkurs,

A: når det er en pakkerejse? (se definition her)

B: ved øvrige rejser?

 

6: Spørgsmål

 

SVAR:

1: Kan jeg bestille ferie nu?

Inden du bestiller, skal du være opmærksom på følgende:

 

Hvis årsagen til en afbestilling var til stede, da du bestilte rejsen, dækker forsikringen ikke afbestilling.

Eksempel 1: Hvis du bestiller din rejse nu til et land, hvor Udenrigsministeriets rejsevejledninger fraråder indrejse (orange/rød), og du senere ikke kan rejse, fordi rejser til destinationen stadig frarådes pga. COVID19-Corona.

Eksempel 2: Hvis du bestiller din rejse nu til et land, der er gult, men har karantænekrav ved indrejse, og karantænekravene også gælder på dit afrejsetidspunkt, og du derfor ikke ønsker at rejse alligevel.

 

Vi gør særligt opmærksom på vigtigheden af, at du holder dig opdateret på landes status, hvilket fremgår af Udenrigsministeriets hjemmeside um.dk.

 

2 A: Hvordan dækker min Årsrejseforsikring, når Udenrigsministeriet ikke fraråder indrejse? (grøn og gul)

Hvis du rejser til et land, hvor Udenrigsministeriet ikke fraråder indrejse, har du dækning på din Årsrejseforsikring.

 

2 B: Hvordan dækker min Årsrejseforsikring, når jeg rejser til et land med restriktioner?

Der kan indføres nye restriktioner eller lempelser af eksisterende restriktioner med meget kort varsel. Du bør derfor holde dig opdateret om det pågældende lands restriktioner, inden du tager afsted.

Har det land, du rejser til, krav om fremvisning af negativ COVID19-Corona test, skal du være opmærksom på følgende:

Hvis du bliver udtaget til en COVID19-Corona test og testes positiv, og du ikke kan fremvise, at du er færdigvaccineret, eller du ikke kan fremvise en negativ COVID19-Corona test taget i Danmark lige inden afrejsen, dækker forsikringen ikke:

  • Karantæne.
  • Tidligere hjemrejse.
  • Lægebehandling/sygehusophold pga. COVID19-Corona.
  • Feriekompensation.

 

2 C: Hvordan dækker min Årsrejseforsikring, når Udenrigsministeriet fraråder indrejser, og jeg ikke er færdigvaccineret? (orange og rød)

Det er vores helt klare anbefaling, at du følger myndighedernes anbefalinger og ikke rejser til et land, hvor alle rejser frarådes.

Vælger du at trodse myndighedernes anbefalinger, vil vi dog, ved Popermo, alligevel dække skader, der ikke kan relateres til COVID19-Corona.

Eksempler på skader og udgifter, du ikke vil få dækket pga. COVID19-Corona, kan være:

  • Karantæne.
  • Evakuering eller tidligere hjemrejse.
  • Lægebehandling eller sygehusophold pga. COVID19-Corona.

 

2 D: Hvordan dækker min Årsrejseforsikring, når jeg er vaccineret, og landet, jeg skal rejse til, er orange?

Hvis du er færdigvaccineret eller er tidligere smittet, er du dækket som normalt på din Årsrejseforsikring, hvis du kommer til skade eller bliver syg. Dette gælder også, hvis du bliver syg med COVID19-Corona, selvom du rejser til et område/land, som Udenrigsministeriet vurderer til orange.

Det er dog en forudsætning for dækning, at du på afrejsetidspunktet havde et gyldigt Coronapas jf. de danske Sundhedsmyndigheders retningslinjer for udstedelse af dette. Bemærk, at reglerne om et gyldigt Corona-pas gælder for alle rejsende over 16 år.

Se de fuldstændige retningslinjer her.

 

2 E: Hvordan dækker min Årsrejseforsikring, når jeg er vaccineret, og landet, jeg skal rejse til, er rødt?

Undtagelsen i rejsevejledningerne for færdigvaccinerede og tidligere smittede gælder ikke for rejser til røde lande og regioner. Det er derfor de samme regler, der gælder for røde lande, som gælder for ikke færdigvaccinerede (læs spørgsmål 2 C), der vil rejse til orange og røde lande. 

Se de fuldstændige retningslinjer her.

 

3 A: Jeg vil afbestille min pakkerejse? (se definition for pakkerejse her)

Du skal kontakte dit rejsebureau for at få rejsen refunderet eller erstattet.

 

3 B: Jeg vil afbestille min rejse (ikke pakkerejse) 

Hvis du har købt en rejse til et land, der var gult eller grønt på bestillingstidspunktet og hvor første depositum blev betalt, og landet nu er blevet orange eller rødt, hvor Udenrigsministeriet fraråder rejser, skal du udfylde en skadeanmeldelse til os via vores hjemmeside.

Inden du laver en skadeanmeldelse til os, skal du:

1: Kontakte dit flyselskab, rejsebureau, bookingportal eller hotel for refusion eller ombooking.

2: Får du helt eller delvist afslag på refusion og ombooking, skal du bede om at få det skriftligt.

3: Send din skriftlige anmeldelse til Popermo Forsikring, vedlagt kopi af afvisningen på refusion og ombooking samt kopi af den oprindelige ordrebekræftelse.

 

3 C: Kan jeg afbestille ferierejser i Danmark?

Hvis der er tale om en ferierejse af minimum 3 overnatninger i Danmark, dækker din afbestillingsforsikring ved Popermo Forsikring, hvis du bliver syg. Dette gælder også sygdom i forbindelse med COVID19-Corona.

 

3 D: Kan jeg afbestille min rejse på grund af sygdom? (Rejsen blev købt, mens landet var orange/rød)

Hvis du er syg, og forsikringsbetingelserne pkt. 9.1.3 er opfyldt, er afbestillingen dækket, dette gælder også, selvom landet var i orange/rødt, da du bestilte rejsen. 

 

3 E: Hvis landet, som jeg skal rejse til, pludselig indfører restriktioner, kan jeg så afbestille rejsen?

Hvis landet var i grøn/gul da du bestilte rejsen, og hvis landet inden du påbegynder rejsen pludseligt og uforudsigeligt kræver, at du er vaccineret mod COVID19-Corona virus, dækker din afbestilling, såfremt du ikke er færdigvaccineret.

 

3 F: Kan jeg afbestille hvis jeg bliver syg af COVID19-Corona vaccinen?

Hvis du bliver syg af vaccinen, og forsikringsbetingelserne pkt. 9.1.3 er opfyldt, er afbestillingen dækket. Dette gælder også, selvom landet var i orange/rødt, da du bestilte rejsen. 

 

4: Hvordan er jeg dækket, hvis jeg får COVID19-Corona på min rejse?

Hvis du rejser til et land, som er grønt eller gul på indrejsetidspunktet, og du bliver smittet med COVID19-Corona, er du dækket for sygdommen.

 

5 A: Hvordan er jeg stillet, hvis mit flyselskab eller rejsebureau går konkurs, når det er en pakkerejse? (se definition her)

Hvis dit rejsebureau er registreret ved Rejsegarantifonden, vil du være dækket ved konkurs.

Læs mere på Rejsegarantifonden.dk

 

5 B: Hvordan er jeg stillet, hvis mit flyselskab eller rejsebureau går konkurs, ved øvrige rejser?

Du har ingen dækning på din Årsrejseforsikring hvis dit flyselskab eller rejsebureau går konkurs.

Hvis har købt en flybillet med ud- og hjemrejse i en dansk lufthavn, råder vi dig til at rette henvendelse til Rejsegarantifonden.

Læs mere på Rejsegarantifonden.dk

 

6: Spørgsmål

Har du ikke fået svar på dit spørgsmål ovenfor, er du velkommen til at kontakte os på 66 12 94 48.

 

 

Popermo Hjælp
+ 45 78 79 14 48

Popermo Vejhjælp

Popermo Rejsehjælp

Popermo Skadehjælp til dit hus og indbo

Popermo Hjælp ved glasskade på din bil

Popermo Hjælp ved misbrug af ID

 

Du kan læse mere her om Popermo Hjælp.

Følg os på Facebook & LinkedIn