Undernavigation

Spørgsmål om COVID19-Corona og Årsrejseforsikringen

Opdateret 2. juli 2020.

 

Myndighederne har åbnet grænserne til visse EU- og Schengenlande pr. 27. juni 2020, der opfylder myndighedernes krav for smittetryk og teststrategi.

 

Hvilke lande det gælder, fremgår af Udenrigsministeriets rejsevejledninger pr. 25. juni 2020, der dog bliver revideret løbende, alt efter smittetrykket i det enkelte land.

 

Vi anbefaler, at du holder øje med Udenrigsministeriets rejsevejledninger på um.dk

 

Vi har samlet nogle af de mest stillede spørgsmål i forhold til rejser/ferier og COVID19-Corona.

 

1: Hvordan dækker min Årsrejseforsikring,

A: når Udenrigsministeriet ikke fraråder indrejse? (grøn)

B: når Udenrigsministeriet tilråder forsigtighed, men ikke fraråder indrejse? (gul)

C: når jeg rejser til et land med restriktioner?

D: når Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige indrejser? (orange)

E: når Udenrigsministeriet fraråder alle indrejser? (rød)

 

2: Kan jeg bestille ferie nu?

 

3: Skal jeg indbetale restbeløb til min ferie,

A: når det er en pakkerejse? (se definition her)

B: ved øvrige rejser?

 

4: Jeg overvejer at afbestille min rejse.

A: Hvordan gør jeg, når det er en pakkerejse? (se definition her)

B: Hvordan gør jeg ved øvrige rejser?

C: Betingelser for dækning.

 

5: Mit fly er aflyst, og jeg kan ikke komme i kontakt med flyselskab eller bookingportal.

 

6: Kan jeg afbestille ferierejser i Danmark?

 

7: Hvordan er jeg stillet, hvis mit flyselskab eller rejsebureau går konkurs,

A: når det er en pakkerejse? (se definition her)

B: ved øvrige rejser?

 

8: Spørgsmål.

 

 

BESVARELSER:

 

 

1 A: Hvordan dækker min Årsrejseforsikring, når Udenrigsministeriet ikke fraråder indrejse? (grøn)

 

Hvis du rejser til et land, hvor Udenrigsministeriet ikke fraråder indrejse, har du fuld dækning på din Årsrejseforsikring.

 

 

1 B: Hvordan dækker min Årsrejseforsikring, når Udenrigsministeriet tilråder forsigtighed, men ikke fraråder indrejse? (gul)

 

Hvis du rejser til et land, hvor udenrigsministeriet ikke fraråder indrejse, men tilråder forsigtighed, har du dækning på din Årsrejseforsikring.

 

Hvis Udenrigsministeriet ændrer status til orange eller rød, mens du er på ferie, dækker din Årsrejseforsikring dog ikke evakuering eller tidligere hjemrejse.

 

 

1 C: Hvordan dækker min Årsrejseforsikring, når jeg rejser til et land med restriktioner?

 

Der kan indføres nye restriktioner eller lempelser af eksisterende restriktioner med meget kort varsel. Du bør derfor holde dig opdateret om det pågældende lands restriktioner, inden du tager afsted.

 

Har det land, du rejser til, krav om fremvisning af negativ COVID19-Corona test, skal du være opmærksom på følgende:

 

Hvis du bliver udtaget til en COVID19-Corona test og testes positiv, og du ikke kan fremvise en negativ COVID19-Corona test taget i Danmark lige inden afrejsen, dækker forsikringen ikke:

  • Karantæne.
  • Tidligere hjemrejse.
  • Lægebehandling/sygehusophold pga. COVID19-Corona.
  • Feriekompensation.

 

 

1 D: Hvordan dækker min Årsrejseforsikring, når Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige indrejser? (orange)

 

Det er vores helt klare anbefaling, at du følger myndighedernes anbefalinger og ikke rejser til et land, hvor alle unødvendige rejser frarådes.

 

Vælger du at trodse myndighedernes anbefalinger, vil vi dog, ved Popermo, alligevel dække skader, der ikke kan relateres til COVID19-Corona. Eksempler på skader og udgifter, du ikke vil få dækket pga. COVID19-Corona, kan være:

  • Karantæne.
  • Evakuering eller tidligere hjemrejse.
  • Lægebehandling eller sygehusophold pga. COVID19-Corona.

 

 

1 E: Hvordan dækker min Årsrejseforsikring, når Udenrigsministeriet fraråder alle indrejser? (rød)

 

Det er vores helt klare anbefaling, at du følger myndighedernes anbefalinger og ikke rejser til et land, hvor alle rejser frarådes.

 

Vælger du at trodse myndighedernes anbefalinger, vil vi dog, ved Popermo, alligevel dække skader, der ikke kan relateres til COVID19-Corona. Eksempler på skader og udgifter, du ikke vil få dækket pga. COVID19-Corona, kan være:

  • Karantæne.
  • Evakuering eller tidligere hjemrejse.
  • Lægebehandling eller sygehusophold pga. COVID19-Corona.

 

 

2: Kan jeg bestille ferie nu?

 

Du skal være opmærksom på, at hvis du bestiller din rejse nu til et land, hvor Udenrigsministeriets rejsevejledninger fraråder indrejse (orange/rød), og du senere ikke kan rejse, fordi rejser til destinationen stadig frarådes pga. COVID19-Corona, vil du ikke være dækket på din afbestillingsforsikring.

 

Dette skyldes, at årsagen til afbestilling allerede var til stede, da du bestilte rejsen.

 

Vi gør særligt opmærksom på vigtigheden af, at du holder dig opdateret på landes status, hvilket fremgår af Udenrigsministeriets hjemmeside um.dk.

 

 

3 A: Skal jeg indbetale restbeløb til min ferie, når det er en pakkerejse? (se definition her)

 

Du skal indbetale restbeløbet. Hvis Udenrigsministeriet stadig fraråder indrejse på dit afrejsetidspunkt, skal dit rejsebureau refundere dig.

 

 

3 B: Skal jeg indbetale restbeløb til min ferie, ved øvrige rejser?

 

Kontakt os 1 døgn inden, du skal indbetale restbeløbet. Så vil vi vurdere dine muligheder ud fra den aktuelle situation.

 

 

4 A: Jeg overvejer at afbestille min rejse. Hvordan gør jeg, når det er en pakkerejse? (se definition her)

 

Du skal kontakte dit rejsebureau for at få rejsen refunderet eller erstattet.

 

Afbestillinger af rejse pga. Udenrigsministeriets rejsevejledninger kan først ske umiddelbart før afrejse (1 døgn). Du er derfor nødt til at vente indtil kort tid før din ellers planlagte afrejse.

 

Den danske regering har vedtaget en hjælpepakke, hvor rejsebureauerne får økonomisk hjælp, så de kan refundere pakkerejserne uden at gå konkurs. Det er Rejsegarantifonden, der administrerer hjælpepakken overfor rejsebureauerne. Du skal derfor ikke anmelde dit krav til Rejsegarantifonden, da dit rejsebureau gør dette.

 

Rejsegarantifondens dækning går forud for din afbestillingsforsikring ved Popermo Forsikring. Du behøver derfor først kontakte os i det tilfælde, hvor du ikke kan få din pakkerejse refunderet af rejsebureauet.

 

 

4 B: Jeg overvejer at afbestille min rejse, Hvordan gør jeg ved øvrige rejser?

 

Hvis du har planlagt en rejse til et land, som Udenrigsministeriet fraråder rejser til, og status stadig er orange/rød 1 døgn før afrejse, kan du afbestille rejsen og udfylde en skadeanmeldelse til os via vores hjemmeside.

 

Inden du laver en skadeanmeldelse til os, skal du:

1: Kontakte dit flyselskab, rejsebureau, bookingportal eller hotel for refusion eller ombooking.

2: Får du helt eller delvist afslag på refusion og ombooking, skal du bede om at få det på skrift.

3: Send din skriftlige anmeldelse til Popermo Forsikring, vedlagt kopi af afvisningen på refusion og ombooking samt kopi af den oprindelige ordrebekræftelse.

 

 

4 C: Jeg overvejer at afbestille min rejse. Betingelser for dækning.

 

Du skal have en gyldig Årsrejseforsikring ved Popermo, der var i kraft på det tidspunkt, du købte rejsen.

 

Rejsen skal være købt på et tidspunkt, hvor Udenrigsministeriet ikke frarådede indrejse til det aktuelle område på dit afrejsetidspunkt, og rejsevejledningen skal være uændret 1 døgn før afrejse.

 

 

5: Mit fly er aflyst, og jeg kan ikke komme i kontakt med flyselskab eller bookingportal.

 

Vi ved, at mange har vanskeligheder med at komme i kontakt med flyselskab eller bookingportal, eller der er meget lange svartider. Vi kan godt forstå, at det er frustrerende.

 

Men refusion af flybillet skal desværre ske mellem kunde og flyselskab eller bookingportal.

 

 

6: Kan jeg afbestille ferierejser i Danmark?

 

Hvis der er tale om en ferierejse af minimum 3 overnatninger i Danmark, dækker din afbestillingsforsikring ved Popermo Forsikring, hvis du bliver syg med COVID19-Corona.

 

Der er ikke dækning for afbestilling pga. COVID19-Corona-situationen generelt, da der ikke er nationalt rejseforbud.

 

 

7 A: Hvordan er jeg stillet, hvis mit flyselskab eller rejsebureau går konkurs, når det er en pakkerejse? (se definition her)

 

Hvis dit rejsebureau er registreret ved Rejsegarantifonden, vil du være dækket ved konkurs.

 

Læs mere på Rejsegarantifonden.dk

 

 

7 B: Hvordan er jeg stillet, hvis mit flyselskab eller rejsebureau går konkurs, ved øvrige rejser?

 

Hvis dit flyselskab går konkurs, er du dækket ved Rejsegarantifonden, hvis du har købt en flybillet med ud- og hjemrejse i en dansk lufthavn.

 

Læs mere på Rejsegarantifonden.dk

 

 

8: Spørgsmål.

 

Har du ikke fået svar på dit spørgsmål ovenfor, er du velkommen til at kontakt os på 66 12 94 48.

Popermo Hjælp
+ 45 78 79 14 48

Popermo Vejhjælp

Popermo Rejsehjælp

Popermo Skadehjælp til dit hus og indbo

Popermo Hjælp ved glasskade på din bil

Popermo Hjælp ved misbrug af ID

 

Du kan læse mere her om Popermo Hjælp.

Følg os på Facebook & LinkedIn
Vores hjemmeside bruger cookies. Hvis du anvender vores hjemmeside, accepterer du, at der gemmes cookies på din computer.
Hvad er cookies, og hvad bruger vi dem til? - Læs mere på denne side Luk og vis ikke igen