Corona og rejser: Sådan dækker rejseforsikringen

12. januar 2022

Udenrigsministeriets rejsevejledninger farvemarkeres ikke længere efter COVID-19 situationen i landet, men efter de normale sikkerhedsfaktorer som f.eks. terror, krig og uro.

Ændringen betyder, at din rejseforsikring dækker som normalt.

Tjek altid indrejseregler og corona-restriktioner før rejsen. Klik på 'læs mere' og få yderligere information.


Flere lande er fortsat ramt af corona. Selvom Udenrigsministeriets rejsevejledninger ikke længere tager højde for corona, skal du være opmærksom på, at flere lande eller områder stadig er ramt af corona, og at der er restriktioner i større eller mindre grad.

Husk derfor at tjekke indrejseregler på dit rejsemål via Udenrigsministeriets rejsevejledning samt på det enkelte lands ambassades hjemmeside.

Her kan du finde og læse om, hvilke regler der gælder på din destination:

  • um.dk 
  • Tjek det land, du vil se rejsevejledning for.
  • Vælg afsnittet "Generel anbefaling".
  • Klik på linket "indrejseregler og karantæneregler og testkrav" (står med rødt midt på siden).
  • På den side, du kommer til, skal du læse afsnittet Rejserestriktioner.

Det er dit eget ansvar at holde dig opdateret om regler og rejserestriktioner. F.eks. dækker forsikringen ikke, hvis du /I bliver afvist af flyselskabet eller på rejsedestinationen, fordi krav om vaccination eller corona-test ikke er overholdt.

 

Følg myndighedernes retningslinjer

Vi anbefaler, at du altid overholder Udenrigsministeriets rejsevejledninger og myndighedernes retningslinjer.

Vær opmærksom på, at myndighederne kan fraråde alle rejser til et område/land, hvis der kommer en ny bekymrende variant af COVID-19 i omløb, ligesom Udenrigsministeriet kan fraråde udenlandsrejser af andre årsager.

 

Skadeanmeldelse

Hvornår og hvordan anmelder jeg skader til rejseforsikringen eller afbestillingsforsikringen?

Vi kan først tage stilling til dækning 24 timer før afrejse, hvis du f.eks. ikke kan opfylde indrejsekrav og dermed ønsker at benytte din afbestillingsdækning. Du kan anmelde skaden online.

Udfyld en skadeanmeldelse online via Min Side på popermo.dk.  

 

FAQ OM CORONA OG REJSER

Før rejsen

Jeg skal bruge et brev, der dokumenterer min rejseforsikring til brug i mit indrejseformular/turistvisum. Hvordan får jeg fat i sådan et brev?

Du kan sende os en besked med udrejse dato, hjemrejse dato, land, navn og CPR-nr. på de rejsende fra din husstand. Herefter kan vi sende et brev til dig.

Skriv til Popermo Forsikring her 

 

Dækker afbestillingsforsikringen, hvis jeg har været syg og ikke kan nå at få et gyldigt corona-pas?

Ja, Afbestillingsforsikringen dækker afbestilling af din rejse. Afbestilling må tidligst ske 24 timer før planlagt afrejse.

 

Dækker afbestillingsforsikringen, hvis jeg eller en fra min husstand er nær kontakt til en smittet og derfor ikke kan rejse?

Afbestillingsforsikringen dækker, hvis myndighederne kræver, at du/I går i selv-isolation før afrejse, og du/I derfor ikke kan rejse.

Afbestilling må tidligst ske 24 timer før planlagt afrejse. Hvornår er du nærkontakt? Læs reglerne på coronasmitte.dk 

 

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg køber en rejse til et land, der var lukket for indrejse på købstidspunktet, og der forsat er lukket ved afrejse?

Din afbestilingsforsikring dækker ikke, da det er et krav for dækning, at destinationen var gul eller grøn på bestillingstidspunktet, og da første depositum blev betalt.

 

Hvad gør jeg, hvis min coronatest inden afrejse er positiv?

Hvis du har en positiv coronatest, sidestiller vi det med akut sygdom. Dette gælder også, selvom du ikke har symptomer. Din afbestillingsforsikring dækker derfor din rejse. Afbestilling må tidligst ske 24 timer før planlagt afrejse.

 

Dækker forsikringen afbestilling af rejsen ved indskærpede indrejsekrav som f.eks. 7 dages pålagt karantæne ved indrejse?  

Popermo vil dække afbestilling af rejsen, selvom landet ikke er lukket. Afbestilling må tidligst ske 24 timer før planlagt afrejse.

 

Dækker min afbestillingsforsikring, hvis der er krav om 3. vaccinestik for indrejse, og jeg eller en fra min husstand ikke har modtaget dette?

Hvis landet ikke havde vaccinationskrav mod corona, da rejsen blev bestilt, og første depositum blev betalt, og landet efterfølgende kræver, at du eller en fra din husstand er vaccineret, for at I må komme ind i landet, dækker vi rejsen på afbestillingsforsikringen. Dækning kan dog først bekræftes 24 timer inden afrejse, idet der løbende kommer nye regler og restriktioner. Vær derfor opmærksom på ikke at afbestille rejsen, før du har modtaget vores accept.

 

På rejsen:

Dækker rejseforsikringen, hvis jeg havde en negativ test ved afrejse fra Danmark, men bliver testet positiv ved ankomst til destinationen?

Hvis du/I er testet negativ lige inden afrejsen, dækker forsikringen, hvis du/I får en positiv COVID-19 test under rejsen. Forsikringen dækker ekstraudgifter til ophold, forplejning og en ny hjemrejse, hvis den oprindelige hjemrejsedato forpasses.

 

Dækker rejseforsikringen, hvis jeg skal i karantæne på rejsen, fordi jeg eller en medforsikret er syg med corona?

Hvis du/I af de offentlige myndigheder bliver påbudt karantæne, fordi du/I får en positiv COVID-19 test under rejsen, dækker forsikringen ekstraudgifter til ophold, forplejning og en ny hjemrejse, hvis den oprindelige hjemrejsedato forpasses. Dækningen forudsætter, at du rejste ud, mens destinationen var åben, og at du ikke var smittet med COVID-19 inden afrejsen.

 

Dækker forsikringen, hvis jeg skal i karantæne på rejsen, fordi jeg er nærkontakt til en person med corona, og denne person ikke er en af mine medforsikrede?

Hvis du af de offentlige myndigheder bliver pålagt karantæne, fordi du eller en af de medforsikrede betragtes som nærkontakt og får en positiv COVID-19 test under rejsen, dækker forsikringen ekstraudgifter til ophold, forplejning og en ny hjemrejse, hvis den oprindelige hjemrejsedato forpasses. 

 

Dækker min rejseforsikring udgifter til test ved indrejse eller udrejse i et land eller evt. krav om løbende test under min rejse?

Din rejseforsikring dækker ikke udgiften til PCR/kviktest/selvtest på din rejse.

Popermo Hjælp
+45 78 79 14 48

Popermo Vejhjælp

Popermo Rejsehjælp

Popermo Skadehjælp til dit hus og indbo

Popermo Hjælp ved glasskade på din bil

Popermo Hjælp ved misbrug af ID

 

Du kan læse mere her om Popermo Hjælp.

Følg os på Facebook & LinkedIn